web stats
Kategori: religion
Islam er langt fra kristendom.
Jeg er ked af det, men der er store forskelle på islam og kristendom.
29-03-2016
En sandsynligvis islamsk phd-studerende og en imam har skrevet en kronik, som er sympatisk. Den handler om islam og kristendommen. Jeg kender ikke meget til islam og ønsker det heller ikke. Men kronikkens omtale af kristendommen giver et ufrivilligt indblik i forskellene mellem islam og kristendommen.

I kronikken står der om Jesus:" Han advarer om en pinefuld straf og fortabelse i helvedes ild for dem, der fornægter Gud. " Når de to forfattere til kronikken giver denne beskrivelse af Jesus, viser det for mig, at Islam lægger meget vægt på dommedag. Nogle få kristne har denne opfattelse af Jesus, og jeg forstår ikke, at de kan opretholde den. Det stemmer ikke overens med Jesu ord.

Bare nogle eksempler. I en central lignelse om dommen fortæller Jesus, at mennesker står foran Gud og får at vide, at de kommer i himlen. Og de forstår det ikke. De spørger:" Hvad gjorde vi så vi skal i himlen. " Jesus svarer, at når de gav et glas vand til en tørstig (uden at tænke på dommedag), var det Jesus de gjorde godt imod. Når de besøgte en, som var i fængsel (uden at ville søge fortjeneste ved det, men fordi de ikke kunne lade være), så var det Jesus de gjorde godt for.

Et andet eksempel, som viser, at dommedag ikke for Jesus er muslimsk. Han nævner samtidens forestillinger om dommedag, men modsat samtiden siger han:" Når dette sker, skal I løfte jeres hoveder." Han mener, at der er intet at frygte.

Mon det er en forskel mellem kristendom og islam.

I den centrale lignelse om dommedag nævner Jesus ikke tro eller fornægtelse af Gud. De som kommer i himlen, er uforstående og ved ikke grunden til det.

Når Jesus taler strengt om frygt om dommedag, er det over for de meget hellige (farisæerne), som er helt sikre, at de har gjort alt det, som skal til, at de er på den sikre side. Men de gjorde det jo for deres egen skyld, og så duer det ikke. Mon muslimer gør samme fejl.

Jeg håber, at jeg skriver mere om forskellene mellem islam og kristendommen.

se alle indlæg
cookies