Nyheden i Jyllandsposten den 4. juli først på formiddagen " Jobklare ledige er svære at få i arbejde" blev
gengivet i mange medier. Den havde dog en anden overskrift i Jyllandsposten:" Der er blevet længere mellem ledige og
ledige job." Men indholdet var det samme. Arbejdsgiverne har fået sværere ved at få besat de ledige stillinger.
Når tallene fra
de halvårlige rekrutteringsundersøgelser
studeres nærmere, er nyheden overspillet. Antallet af de forgæves rekrutteringer har efter 2008 svinget meget men
har ligget meget lavt fra 0,2 til 0,4 procent af den samlede beskæftigelse i Danmark.
Arbejdsmarkedsstyrelsen
tolker det sådan på deres hjemmeside under nyheder: " Set i et længere tidsperspektiv er antallet af
forgæves rekrutteringer aktuelt relativt lavt." Samme sted står der om undersøgelsens formål:" Undersøgelsens
resultater kan bruges som en indikator for omfanget og karakteren af manglen på arbejdskraft i Danmark." Men når
undersøgelsen læses ( linket Læs hele undersøgelsen ) er formålet beskrevet sådan:" Undersøgelsens resultater kan
bruges som indikatorer for omfanget og karakteren af virksomhedernes rekruteringsudfordringer i Danmark." (De to
formuleringer optræder også skiftevis i årene 2007 - 2013).
De skiftende formuleringer kan tyde på, som også tallene viser, at manglen på arbejdskraft er meget lille. Og hvis
der fokuseres på rekruteringsudfordringer, er de utrolig små i forhold til før krisen 2008, hvor antallet af
forgæves rekrutteringer var mellem 40.000 og 70.000.
Mere overraskende ved den nyeste undersøgelse er den tillægssurvey, som er foretaget med resultatet : " 41 procent
af virksomhederne finder selv ifølge surveyen, at de kunne have gjort noget anderledes eller bedre for at besætte
stillingen." Det er en meget høj procent og må vise, at det ikke er de ledige, som ikke søger job, men at det er
virksomhederne, som bruger få kræfter på at søge, og måske er lige så uvillige til at opkvalificere ledige, som ikke
helt svarer til kvalifikationerne ved et jobopslag. Er arbejdsgiverne blevet for sløsede og kræsne.
Det opdager Jyllandsposten og sletter nyheden fra først på formiddagen den 4. juli. I stedet kommer nu
overskriften:" Ledige job skal frem i lyset." Men denne nyhed viderebringes ikke af andre medier.
Det er desuden overraskende, at ingen medier lægger mærke til, at antallet er virksomheder, som ikke søger nye
medarbejdere, er det højeste siden efteråret 2009.
Selvfølgelig viser det, at vores erhvervsliv er i krise, men det kunne også vise, at virksomhederne ligesom
regeringen, kommunerne, gymnasierne og mange andre har mere fokus på opsparing. Virksomhederne forsøger at vride
mere produktivitet og fleksibilitet ud af medarbejderne for de samme penge, bl.a. ved
ubetalt overarbejde.
Læs også
gratis arbejde.
På mange virksomheder, hvor de ansatte løber stærkere for at nå det mere, som der kræves, kunne der ansættes ledige.